Çocuk Diş Hekimliği

Pediatrik Diş Hekimliği olarak bilinen bu branş, 0-15 yaş arası çocuklarda süt ve daimi dişlerin korunmasını ve tedavisini içeren dental bir bilim dalıdır. Çocuk diş Hekimliği kapsamında uygulanan tedavilerden bazıları şunlardır: daimi ve süt dişi çürük tedavisi, kanal tedavisi, koruyucu ortodontik tedavi, diş çekimi, acil diş muayanesi, sedasyon ile diş tedavisi, diş eti tedavisi. Donanımlı diş kliniklerinin çoğunda çocuk diş hekimliği birimi vardır. Ağız ve diş sağlığının ilk aşaması bebeklik döneminde başlar. İlk süt dişleri çıkmaya başladıktan sonra, çocukların düzenli olarak dişlerini fırçalamaları gerekir. Uzmanlar, ilk diş muayenesinin her 6 ayda bir yapılmasını önermektedir. Çocuklarda süt dişleri döneminde sağlıklı bir ağız florasının oluşumu, hem genel vücut gelişimi hem de ağız sağlığı için önemlidir. Bu birimde çocuk diş hekimleri tarafından Fissür kaplama, ortodondi tedavisi ve ağız bakımı eğitimi gibi koruyucu tedaviler sunulmaktadır. Çürük dişleri tedavi edilmesi, çocuklarda görülen konuşma bozuklukları, özgüven kaybı ve diğer bulaşıcı hastalıklar gibi psikolojik sorunları önler. Pedodonti tedavileri kapsamında diş dolgusu, kanal tedavisi, çocuk diş protezleri, flor ve fissür kaplamaları yapılmaktadır. Süt dişleri için kompomer adı verilen özel dolgular uygulanır.

Çocuk Diş Hekimliği Önleyici Tedaviler

Çocuklar, yetişkinler gibi ağız bakımına dikkat edemezler. Süt dişleri, normal dişlerden daha organik bir yapıdadır. Bu yüzden diş çürüklerinin olması daha muhtemeldir. Okul öncesi çocuklara diş fırçalama tekniğini öğretmek çok zordur. Bu yaştaki çocuklara diş fırçalama alışkanlığı kazandırmak, ağız ve diş sağlığı açısından önemlidir. Çocuk diş fırçası ve diş macunu kullanmalarını sağlayarak ve bazı eğlenceli etkinlikler ile bu sorunun üstesinden gelebilirsiniz. Çocuk Diş Hekimliği kapsamında uygulanan tedavilerden bazıları şunlardır:

Fissür dolgu: azı dişlerinin çiğneme yüzeylerindeki girinti ve çıkıntılarıdır. Bu kısımlarda diş çürükleri daha sık görülür. Fissür uygulaması kapsamında, bu girintiler ve çıkıntılar dişleri çürüklerden koruyan sıvı bir dolgu maddesi ile kaplanır. Böylece bakterilerin buraya ulaşması engellenir. Bu kontroller her 6 ayda bir tekrarlanmalıdır. Fissür dolgu, dolağl bir uygulamadır ve zararlı içerik barındırmaz. Kısaca koruyucu bir uygulamadır. Çocukların diş tedavisi süreçlerine uyum sağlamasına yardımcı olur.

Flor uygulamaları: flor dişleri güçlendiren özel ve etkili bir maddedir. Dişlere sürülebilen formdadır. Diş yüzeylerinde oluşan kalsiyum florür iyonları, dişleri besinlerin neden olduğu asit sekresyonundan korur. Böylece diş, çürüklere ve bakterilere karşı daha dirençli olur. Flor uygulaması, genellikle 6 ay boyunca koruma sağlar. Bu uygulamaya başlanmadan önce, dişlerde çürük lezyonları olmamalıdır. Tedavi öncesinde muayane edilmesi gerekir.

Ağız hijyeni: çocuklarda ağız ve diş bakımı süreci, ağız hijyeni uygulamaları ile başlarYeni çıkan dişleri temizlemek için temiz bir gazlı bezi ılık suyla hafifçe nemlendirin ve dişleri silin. Sonraki dönemlerde, dişlerini yumuşak bir diş fırçası ile fırçalayabilirler. 3 ila 4 yaş arasındaki çocuklar, diş macunu kullanmdan dişlerini fırçalayabilirler.