Çene Eklemi Rahatsızlıkları

Çene eklemi rahatsızlıkları şu şekilde tanımlanabilir; ağızdaki çiğneme kasları, çene eklemi, bir kısım baş ve boyun kasları, eklemler, dişler, yanak, dudak ve tükürük bezlerinden oluşan sistemi olumsuz etkileyen problemleri içeren hastalıklardır. Çene eklemi rahatsızlığı şikâyeti ile diş hekimlerine başvuran hasta sayısı her geçen sene yükseliş göstermektedir. Bu artışın sebebi bu rahatsızlığın eskiden olmamasından değil, diş hekimlerinin ve kulak burun boğaz uzmanlarının bu konu ile alakalı bilgi seviyelerinin artmasıyla bu rahatsızlıkları teşhis edebilmelerinden kaynaklanmaktadır. Çene Eklem Rahatsızlıkları belirtileri aslında çok kolay fark edilebilir. Çene eklem rahatsızlığının pek çok işaret ve belirtisi vardır. Bu işaret ve belirtilerden bazıları şunlardır:
Ön kulak kısmında, çene ekleminde, yüz ve boyun kaslarının yanı sıra şakaklarda başlayan ağrı
Yüzde ağrı ve yorgunluk hissi,
Çiğnerken veya konuşurken ağrı ve yorgunluk,
Esnemede ve ağız açmada güçlük,
Ağız açıp kapatırken tıklama, takırtı sesi,
Kısıtlı ağız açıklığı ya da çene kilitlenmesi,
Çenenin tek tarafa doğru kayarak açılması,
Yüzde şişlik,
Dişlerde ağrı,
Dişlerde normal kapanmama hissi,
Kulaklarda ağrı,
Kulaklarda çınlama,
Kulaklarda duyma problemi,
Baş ağrısı,
Göz çevresinde ağrı ve basınç,
Baş dönmesi.
Çiğneme kaslarında oluşan ağrılar, diş sıkma ve gıcırdatma sorunu yaşayan hastalarda bu diğer kaslardan daha fazla çalışmasından dolayı oluşur. Bu durum, baş ve boyun ağrısına neden olabilirler. Çene ekleminde oluşan ağrılar ise, çene eklemindeki sert ve yumuşak dokuların farklı olmasından kaynaklanır.

Çene Eklem Rahatsızlıklarının Nedenleri Nelerdir?

Çene eklem rahatsızlıkları, birçok nedenden dolayı oluşabilir ve her hastalığın etkisi ve belirtileri farklıdır. Bazen birden fazla etken, bu hastalıkları tetikleyebilir. Bu etkenleri şu şekilde listelemek mümkündür:
Çenede oluşan travmalar (kaza, çarpışma, sportif yaralanmalar ve düşme),
Ağzın uzun süre çok açılması gerekli olan diş tedavileri,
Genel anestezi verilirken ağzın aşırı derecede açılması,
Diş sıkma ve/ya da gıcırdatma, dudak ısırma, tırnak yeme, sakız çiğneme gibi aktiviteler,
Alt ve üst dişler arasında normal olmayan ilişki.

Nasıl Tanı Konulur?

Çene eklem rahatsızlıklarının teşhisinde önemli olan, diş hekiminin bu verileri doğru bir biçimde değerlendirecek ve ayırıcı tanıyı koyacak yetenek ve bilgiye sahip olmasıdır. Bu hastalıklar genellikle 30 dakika içinde muayene edilmektedir. Uzman diş hekimi, hastalardan sağlık problemleri ve ağız hastalıkları ile alakalı gerekli bilgileri satın aldıktan sonra, çene eklemi ve baş boyun kaslarını içeren kapsamlı muayene ile tanıya varmaya çalışır. Eğer gerekliyse tanı için MRI ya da diğer görüntüleme metotları kullanılabilir.