Diş Eti Hastalıklarının Nedenleri

Dişeti hastalıklarının em önemli ve belirgin sebeplerinden biri, düzenli ve doğru şekilde diş fırçalama prosedürünün uygulanmamasıdır. Bunun sonucunda, diş yüzeylerinde, diş eti birleşiminde ve diş aralarında biriken, içinde birçok organizma bulunan mikrobiyal dental plak adı verilen zararlı artıklardır. Bu plaklar temizlenmezse, orada biriken mikroorganizmalar ve zararlı maddeler, dişlerin çürümesine ve dişeti hastalıklarına neden olurlar. Mikrobiyal dental plak, diş ile aynı renkte olduğu için, normal şekilde tespit edilmesi zordur. Plağın yapısı yumuşak olduğu için, diş fırçası ve diş ipi kullanımı ile diş yüzeyinden kolayca atılabilir. Eğer erken teşhis edilip plak temizlenmezse, kireçlenip sertleşir ve tartar oluşur. Pürüzlü yapısı, plağın daha hızlı büyümesine neden olur. Böylece iltihap oluşumuna neden olur. Dişeti hastalıkları, iltihap nedeniyle çene kemiklerinin erimesine neden olur. Diş kaybına sebep olan, aşırı enfeksiyonlara kadar ciddi sonuçları olabilir. Diş eti hastalıklarının nedenlerinden biri diş etlerin şişmesi ve kanamasıdır. Ağız kokusu meydana gelir ve dişler yer değiştirir, araları açılır ve sonucunda diş kaybına sebep olabilir. Dişeti hastalığının en önemli belirtilerinden biri, kolayca fark edilebilen dişeti kanamasıdır. Diş fırçalarken, sert gıdalar yerken veya kendi kendine meydana gelebilir.

Diş Eti Hastalıklarının Tedavisi

Diş eti hastalıklarının tedavisine Periodontal tedavi denir. Dişleri çevreleyen yumuşak ve sert dokularda meydana gelen diş eti hastalıkları, farklı tedavi yöntemleri ile tedavi edilir. İlk tedavi adımı, dişlerde oluşan dental plağın hasta tarafından fırça ya da diş ipi kullanılarak temizlenmesi ve diş üstündeki birikintilerin diş hekimi tarafından özel tıbbi aletlerle temizlenmesidir. Bu aşama, başlangıç tedavisi olarak kabul edilen bir tedavidir. Basit dişeti iltihaplarında veya ileri düzey durumlarda farklı teknikler kullanılır. İltihaplı diş etin, eğer kemik kaybına sebep olmuşsa ve tedaviyi engelleyen bir kemik kaybı varsa, lokal anestezi desteğiyle o bölgeye kemik nakli yapılır. Bu tür cerrahi gerektiren yöntemlerin kullanıldığı cerrahi işlemlere ise Periodontal Cerrahi denir. Periodontal cerrahi, diş eti ve diş etini çevreleyen tüm dokuları ilgilendiren bir branştır. İltihap nedeniyle yaşanan kemik ve doku kaybı için yapılan bir cerrahidir. Diş eti kaldırılır, iltihaplı dokular temizlenir, kemik düzeltilir ve gerek olursa yeni kemik nakli için çeşitli biomateryaller kullanılır. Daha sonra diş eti, kemiği örtecek şekilde yerine yerleştirilip dikilir ve doku iyileşmeye bırakılır. 1 -2 hafta içinde dikişler alınır. Cerrahi sonrasında 3–6 ay arasında doktor kontrolleri gereklidir. Yapılan tedavi ile iltihabın ortadan kalkması, hastalığın ilerlemesinin durması, hastanın kendiliğinden etkin temizlik yapacağı bir ağız ortamının oluşması, biyomateryal kullanımında ise hastalık sonucu bozulan uğrayan dokuların yeniden yapılanması beklenir. Tüm bunların neticesinde, diş etleri doğal bir şekilde yeniden yapılandırılır ve eski işlevselliğini geri kazanırlar.